Skyll inte på praktikanten!
2010-03-15 / 19:57:39 /

Idag var en mycket speciell dag. Eller speciell och speciell, annorlunda. (Same shit, different names ?) Först till bup för läkarsamtal, vilket kuratorn också var med på. Seghets-rekordet är nu sprängt; från 12 minuter som mest till 25! Wihooo. Välkommen in i min hjärna gamle doktor. Nu kanske han fattar nånting iallafall. Får vi hoppas iallafall. Så nu ska jag bara ta 100mg Lamictal per dag istället för 200, och två 150mg Orifiril per dag istället. Jag och mitt enorma tålamod håller BIG THUMBS på att den kombinationen funkar någorlunda bättre. Hoppas kan man iallafall!

Sen efter det sprang jag ner till administrationshuset för att vänta på en kvinna som skulle visa oss praktikanter (tänk inte på ICA-Jerry nu!) till våra arbetsplatser. Andreas och Elin var där och väntade. Elin skulle till öron-näsa-hals och Andreas till ortopeden. Själv va jag på medicinkliniken - avdelning 29 - som är en akutavdelning för patienter som fått en stroke. Det var både hemskt men ändå lite småroligt med alla gamla människor som sitter och ler utan anledning. Det där lät ironiskt, men dom är faktiskt söta - eller iallafall vissa. Några var mest irriterande, men många var som gamla barn. Sen fanns det ju några som var i oförväntat bra skick. Vissa kunde stå och gå lite och prata medan andra satt och blev runtskjutsade i rullstol och knappt kunde prata.
Jag fick göra lite diverse saker, såg hur dagens journal-system ser ut, var med när en sköterska tog blodprover på en gammal kvinna, hjälpte till att dra upp en man i sin säng - han höll nästan på att glida ur sängen! Nej, men nästan. Sen sprang jag och min handledare Frida (jädrans skön tjej det där!) skjutsade ner en patient till röntgen som låg i en säng, det var ett äventyr bara det! Fan en korridor måste ha varit en halv kilometer, n0 KiDDiNG! Tur det fanns en vatten-station mitt i! Haha. Sen gick vi ner och hämtade henne igen efter ungefär en halvtimme. Serverat mat till några som inte kom upp ur sängen har jag också gjort. Bäddat en sjukhus-säng också, tycker det är dåligt att dom inte har täcken i påslakanen, men det är väl för att spara på arbete och tvätt antar jag.. Jag hjälpte även till att bära ner packning till en transportbil i vilken an patient skulle åka till sitt boende med. Honåkte permobil, det såg roligt ut *vill testa*.
Frida visade mig lite små praktiska saker också, hon lärde mig hur man tar blodtrycket (mycket svårare än vad jag trodde! Speciellt med min dåliga hörsel) och hur man mäter blodsockerhalten. Det var mycket enklare, bara att sticka hål i fingret, torka bort det första blodet och sen ta det andra blodet i en liten plastgrej, stoppa in den i en dosa och VIPS lite siffror på displayen, allt under 8 var bra.

Mjadu, mycket man kan lära sig från 10 på förmiddagen till 2 på eftermiddagen! Men imorgon blir det andra bud, börjar vid 7 (SNARK) och jobbar till halv 3. WOHO. Nej men det är roligt iallafall! Fast jag måste byta skor, gick i några som är helt platta bara idag och jag har ont på framsidan av mitt högra vadben. Samma smärta som jag (bokstavligen) gick igenom i höstas när jag hade benhinneinflammation. Får jag det igen blir jag ju på allvar ledsen!
Och på måndag när skolan börjar igen får jag börja åka buss igen! Wiho, äntligen långa bussturer med musik i öronen och massa chill i sköna stolar. Mmmmmmh, sakna!
Aja nu ska jag byta till min vanliga, tjocka bäddmadrass. Hat på den jag tvingats ha nu innan min vanliga hunnit bli torr, hundjävel som pissar i min säng! Sen ska jag värma en rispåse och lägga på mitt ben. Sen är det väl läggdags så jag vaknar imorn!
Hejdå bloggen och ni få som läser!
Blogg listad på Bloggtoppen.se

1 Kommentarer
Emelie:

Låter som en spännande dag :D



Date: 2010-03-16 Time: 17:10:43 URL: http://anxietycore.blogg.se/

Lämna en kommentar? (:

<-- Ditt namn här! Kryssa i om du kommer tillbaka!


<-- Din URL/bloggadress!

Skriv kommentaren här: