Nu rör vi om i grytan...
2011-01-21 / 21:10:45 / Foto (-relaterat)

Funderar på att röra om lite i kamera-grytan igen. Funderar på att sälja min Pentax (och kanske Canonen också?) till förmån för en EOS 5D eller möjligtvis en 1Ds MKII. Lite beslutsångest där emellan de två. Men det lutar nog åt en 5D, de är lite billigare på blocket (sett för 6.000-8.000 SEK) medan 1Ds MKII:n går för 10.000-12.000, så det lutar nog åt en 5D:a även om 16.7Mpixels fullframe och ett hus identiskt med 1D:an fast med lite mer imponerande specifikationer. Men jag vet inte, 5D:an är fortfaraden billigare och lär vara en ruskigt bra kamera eftersom tidningar använder sig av den, plus att den är lite lättare (runt 800 gram om jag inte minns fel). 1Ds MKII:an tar även 4 bilder/sekund mot 5D:ans 3b/s och eftersom min 1D:a nu tar 8b/s kommer jag nog sakna speeden lite. Så 4b/s låter lockande. Men det blir nog en 5D:a trots allt, de är billigare och räntan är låg så min "förmögenhet" (läs struntsumma) lär aldrig bli stor om de får ligga där ändå.

Sedan på objektivfronten tror jag nog att jag ska satsa på en fast vidvinkel, har sett Canons 20mm f/2.8 USM för runt 3000 på blocket också, men det lär väl dröja innan jag har råd med detta haha. Kanske blir ett begagnat 50mm f/1.8 tills dess. Kanske blir jag även nöjd med det och väljer att ha det kvar, det vet man inte ^^ Såg nu ett begagnat 50mm f/1.8 för 900;- det kanske är rimligt tills jag hinner spara mer pengar.

Gud vad jag önskedrömmer...
Blogg listad på Bloggtoppen.se

0 Kommentarer

Lämna en kommentar? (:

<-- Ditt namn här! Kryssa i om du kommer tillbaka!


<-- Din URL/bloggadress!

Skriv kommentaren här: