Masochistisk minnesdeformation.. ?!
2010-11-16 / 22:29:36 / Random

Jag och Lovisa sitter just nu och diskuterar ett ord. "Nostalgi". Egentligen betyder det trånsjuka och extrem längtan tillbaka. Soldater under Amerikanska inbördeskriget ansågs lida av nostalgi för deras starka hemlängtan. Aja, orkar inte sitta och diskutera om det nu. Men kan bli ett framtida ämne att just blogga om, ord man använder dagligen fast som betyder helt annat om man ser till ett lexikon. Ungefär som anglicismer, fast svenska. Haha, blev lite komplicerat där.
Måste även passa på att stoppa in ett lite härligt citat jag hittade på das ljuvliga Internet: "Nostalgi och dess motsats: nostalgiinsufficiens eller masochistisk minnesdeformation, att bara minnas de dåliga stunderna, allt det man ogillade. Lika förvanskande som nostalgins förskönande minne."

Måste även passa på och säga att jag hade hela 18 besökare igår! Det är fan rekord tror jag, haha. Egentligen fattar jag inte varför så många väljer att återkomma till min blogg, jag tycker ju själv att jag bara skriver nonsens (massor av exempel i stycket ovan, till exempel) och massa random som mina nervceller lyckas omvandla till nervimpulser som stimulerar musklerna i mina fingrar som i sin tur formar dem till ord på tangentbordet. Ser du? Ännu ett exempel. Ibland är intresset för det komplicerade bara för mycket. Vissa skrattar mest åt mina vad jag anser välvalda och komplicerade meningsbyggnader men jag tar dem på stort allvar. Det händer att människor glömmer att besvara en fråga för att den är komplicerad, DET gör mig lite nedstämd haha. Fjolligt kanske, men det är en grej som folk kanske uppfattar som oseriöst när det inte är menat så. Därför vill jag komma högre upp i utbildningsstegen där jag får chansen att använda mina kunskaper på ett bättre sätt än bara lagring. Längtar tills jag får börja på läkarlinjen, iih! Fan va kul. Hoppas jag har kvar bloggen då med, skulle vara kul att kunna titta tillbaka till nu även om 5-6-7 år. Fast jag har räknat ut att jag hinner bli 29 innan jag har gjort klart min ST-tjänst. Fast dock tror jag att jag behöver räkna om, har fått lite djupare information nu och den informationen behöver vara med för att en korrekt uträkning skall kunna klassas som en vedertagen sanning, och jaaa jag ÄLSKAR att använda många och krångliga ord i en och samma mening.

Det är vad detta inlägg har handlat om.
Blogg listad på Bloggtoppen.se

0 Kommentarer

Lämna en kommentar? (:

<-- Ditt namn här! Kryssa i om du kommer tillbaka!


<-- Din URL/bloggadress!

Skriv kommentaren här: