Can I look at you brainwaves maybe ?
2010-03-18 / 16:32:34 /

Idag har jag då varit en våning upp på det neurofysiologiska laboratoriet som det heter med fin svenska. Men det skiter jag i för jag är bara praktikant :3
Det va faktiskt FRÄÄNT att se på när de tog ett EEG på en patient, man såg när hon öppnade och stängde ögonen och det blev massa skarpa vågor när hon tog sin hand och kliade sig vid ögat. Det var fascinerande att se, och att de sen kom på tekniken för exakt 90 år sen gör inte saken mindre fascinerande! Det tog ungefär en timme, för alla som bryr sig.
När det var klart en timme senare hade vi en halvtimmes frukostrast, då satt jag mest och lyssnade när avdelningens alla biomedicinska analytiker satt och diskuterade skidor. Eller nåt sånt, vet inte så noga x)
Kvart i tio var jag med en annan BMA som gjorde en neurografi. Då satte han två elektroder på handen med millimeterprecision, sen tog han en liten dosa, typ, och tryckte med den på ett ställe och klickade sedan på en knapp på ett extra tangentbord på datorn (med MYCKET speciell programvara) som styr den dosans elektriska impulser. Svårt att förklara utan att det blir en roman. Men det var väldigt speciellt och om inte annat jävligt intressant. Den tekniken var det till och med en svensk som kom på på -60 talet. Han lever fortfarande och föreläser på Uppsala Universitetssjukhus. Fan va mycket detaljer jag kommer ihåg xD Men det får ni leva med för den här veckan har varit det mest lärorika och roligaste jag varit med om sen... Lätt sen jag börja 7:an iallafall!
Helt fuckat awesome!
Nu sks jag ta en tupplur innan jag avlider av trötthet :DD
BAJBAJ
Blogg listad på Bloggtoppen.se

0 Kommentarer

Lämna en kommentar? (:

<-- Ditt namn här! Kryssa i om du kommer tillbaka!


<-- Din URL/bloggadress!

Skriv kommentaren här: